Halaman

Google
 



Wednesday, January 8, 2014

Lindungi Mata Ketika Lihat Fenomena Tompok Matahari - Angkasa

 
 Gambar Hiasan
 
KUALA LUMPUR, 7 Jan (Bernama) -- Agensi Angkasa Negara (ANGKASA) menasihati masyarakat agar memakai alat perlindungan mata bersesuaian jika ingin memandang ke arah matahari berikutan fenomena kemunculan tompok matahari yang berlaku sejak beberapa hari lepas.

Menurut kenyataan agensi itu Selasa, mata individu yang melihat matahari tanpa sebarang perlindungan berkemungkinan rosak dan buta.

"Tompok itu dikenali sebagai 'Wilayah Aktif 1944' dan merupakan satu kelompok matahari yang besar serta mengandungi lebih daripada 60 tompok individu dan satu daripadanya adalah jauh lebih besar daripada saiz bumi," katanya.

Kenyataan itu menyebut Wilayah Aktif 1944 berjaya dirakam oleh Observatori Negara Langkawi Angkasa menerusi teleskop yang dinamakan Celestron C11 dan satu daripada tompok berkenaan berukuran empat kali ganda saiz diameter bumi serta boleh dilihat tanpa menggunakan teleskop atau binokular.

Sementara itu, Pegawai Penyelidik Observatori Negara Langkawi Angkasa Mohammad Redzuan Tahar berkata tompok matahari itu akan kelihatan untuk beberapa hari dan anggaran durasi bagi tompok bersaiz kecil adalah antara tiga atau empat hari.

"Fenomena itu berlaku dalam tempoh setiap 11 tahun yang mana medan magnet matahari berubah dari utara ke selatan, dan sebaliknya.

"Ia berlaku apabila kawasan magnet matahari tidak stabil serta membuang bahan dari permukaan matahari dan anggaran suhu bagi setiap tompok itu ialah 3,000 darjah selsius," katanya.

-- BERNAMA

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...