Halaman

Google
 



Monday, January 16, 2012

Jurang ketara gaji kumpulan atasan, rendah

JABATAN Perkhidmatan Awam (JPA) telah mengeluarkan Pekeliling Perkhidmatan Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) yang sememangnya dinanti-nantikan oleh semua penjawat awam.

Banyak perubahan di bawah SBPA seperti jadual gaji sebaris, pemansuhan PTK, dasar pemisah, PROSPEK, unsur persaraan dinaikkan kepada 60 tahun dan lain-lain.

Namun demikian masih terdapat perkara-perkara yang perlu dilihat semula di bawah SBPA, antaranya wujud perbezaan yang amat ketara kenaikan gaji bagi kumpulan atasan dengan kumpulan rendah.

Kumpulan atasan mendapat kenaikan beribu-ribu ringgit manakala kumpulan rendah hanya naik ratusan ringgit. Sebagai contoh, Gred 4-3 (dahulunya 22) gaji maksimum SSM RM3,134.53 naik kepada SBPA RM3,530 iaitu kenaikan sebanyak RM395.47 sahaja. Sudahlah kenaikan sedikit, ditambah pula tiga tangga lagi daripada SSM T1 hingga T12 kepada SBPA T1 hingga T15.

Sepatutnya dengan kenaikan yang tidak seberapa, tidak perlu ditambah daripada T12 kepada T15. Manakala kenaikan gaji tahunan SSB RM107.39 kepada SBPA pula ialah RM115. Ini bermakna bertambah hanya RM7.61. Bayangkan dengan peningkatan kos sara hidup kini yang tinggi dengan kenaikan gaji amat tidak setimpal.

Satu perkara lagi yang perlu dilihat semula ialah penambahbaikan skim perkhidmatan bagi kumpulan pelaksana, khususnya gred 17 seperti guru maktab, jururawat, juruteknik dan lain-lain telah dinaik taraf.

Bahkan kumpulan yang dulunya lebih rendah daripada Gred 17 seperti pembantu tadbir rendah (jurutaip), operator telefon, tukang masak dan beberapa jawatan lain kini telah setaraf dengan Gred 17. Kami dalam Gred 17 rasa amat terpinggir sedangkan kami adalah kumpulan pelaksana yang paling ramai dalam sektor awam.

Adalah diharapkan kerajaan dan JPA dapat meneliti semula beberapa kelemahan yang wujud di bawah SBPA supaya penjawat awam khususnya kumpulan rendah atau pelaksana tidak merasa terpinggir dalam setiap perubahan skim baru.


--- UTUSAN MALAYSIA

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...