Halaman

Google
 



Tuesday, February 5, 2008

Radang punca batuk berkahak

- kosmo online

Rasa sukar bernafas serta batuk yang melarat boleh dialami pesakit hingga berminggu-minggu. Bagi perokok, inilah antara sebab untuk menghentikan saja tabiat tersebut.


Batuk?


TIADA yang lebih merimaskan daripada terpaksa menanggung rasa sakit dada akibat kesulitan bernafas. Itu belum lagi bercakap tentang batuk yang berangkai-rangkai, tanpa boleh dikawal atau dihentikan sekejap dengan berdehem.

Itulah antara kesukaran yang dialami oleh mereka yang menghidap bronkitis.

Pesakit berasa sulit kerana laluan salur yang membawa udara ke paru-paru mengalami keradangan - menyebabkan ia membengkak dan menghasilkan mukus atau kahak. Inilah yang membuatkan seseorang pesakit tidak dapat mengawal batuk.

Terdapat dua jenis bronkitis dalam istilah perubatan. Bronkitis akut lazimnya dijangkiti dengan cepat dan kemudian beransur baik selepas dua atau tiga minggu. Bagi kebanyakan orang sihat, bronkitis seperti ini akan sembuh tanpa banyak masalah.

Bronkitis kronik pula dihidapi berulang kali dan akan kekal lebih lama, terutamanya bagi mereka yang merokok.

Bronkitis kronik bermakna seseorang mengalami masalah batuk berkahak pada kebanyakan hari dalam sebulan untuk tempoh tiga bulan, dan ia seringkali terjadi dalam tempoh dua tahun berturut-turut.


Kes kronik membuatkan lapisan dalam tiub bronkiol membengkak sehingga menyempitkan salur udara.


Bronkitis akut secara umumnya disebabkan oleh jangkitan paru-paru, dengan 90 peratus daripadanya berpunca daripada virus dan selebihnya bakteria. Bronkitis kronik pula boleh disebabkan oleh satu atau beberapa faktor.

Kejadian bronkitis akut berulang mampu melemah dan menjejaskan salur pernafasan dari semasa ke semasa dan akhirnya boleh mengakibatkan bronkitis kronik.

Pencemaran industri adalah salah satu puncanya. Kebarangkalian laporan kes bronkitis kronik adalah lebih tinggi di kalangan pekerja lombong, pekerja ladang bijirin, pemotong keluli dan beberapa lagi jenis pekerjaan lain yang melibatkan persekitaran berdebu.

Punca utama bronkitis adalah tabiat merokok yang kerap dan dalam jangka masa panjang.

Perbuatan tersebut menjejaskan salur bronkiol dan membuatkan ia menghasilkan lebihan mukus.

Simptom bronkitis kronik juga memburuk sekiranya pesakit berada di persekitaran yang penuh dengan sulfur dioksida dan unsur pencemaran lain.

Kanak-kanak dan orang dewasa berisiko mendapat bronkitis akut. Kes ini banyak disebabkan oleh jangkitan virus.

Selalunya, seseorang boleh mendapat bronkitis akut selepas mengalami jangkitan saluran pernafasan atas seperti selesema atau demam. Dalam kes yang lebih terpencil, bronkitis akut disebabkan oleh bakteria.

Sebelum merujuk kepada doktor untuk rawatan, seseorang boleh mengenal pasti akan simptomnya. Antara simptom bronkitis akut yang paling biasa adalah batuk yang kedengaran kering dan berulang-ulang.

Selepas beberapa hari, batuk akan disertai mukus atau kahak. Pesakit juga boleh mendapat demam biasa dan berasa tidak bermaya.

Simptom bronkitis akut biasanya bermula tiga atau empat hari selepas jangkitan di saluran pernafasan atas. Kebanyakan pesakit akan berkeadaan lebih baik antara dua hingga tiga minggu.

Namun, bagi yang kurang bernasib baik, batuk mereka akan berpanjangan sehingga empat minggu lamanya.

Adakalanya, penghidap pneumonia menunjukkan simptom yang sama seperti bronkitis akut. Oleh kerana pneumonia boleh menjadi lebih teruk, adalah sangat penting untuk membezakan kedua-duanya.

Simptom pneumonia melibatkan demam teruk termasuk rasa sejuk hingga menggigil serta kesesakan nafas.

Bagi kebanyakan orang, penyakit bronkitis akut boleh dirawat di rumah. Amalan yang paling mudah untuk diikut adalah minum air dengan banyak. Sementara terdapat banyak jenis ubat-ubatan boleh dibeli dari kaunter farmasi.

Lazimnya, doktor mencadangkan ubat batuk cecair expectorant bagi membolehkan pesakit menyingkirkan mukus ketika batuk.

Untuk mengelakkan rasa tidak selesa akibat tekak yang kering dan sakit, ubat hisap atau gula-gula boleh dimanfaatkan. Walaupun ia bukannya penyelesaian masalah batuk, ia masih boleh membuatkan tekak berasa lebih lega. - HAMZAH ABDUL HAMID

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...