Halaman

Google
 



Friday, February 15, 2008

200 pelajar kejururawatan baru OUM daftar diri

- UTUSAN ONLINE

KOTA BHARU 4 Jan. – Universiti Terbuka Malaysia (OUM) Wilayah Kelantan menerima kemasukan 200 pelajar baru yang akan melanjutkan pengajian peringkat Sarjana Muda Sains Kejururawatan dengan kepujian yang baru diperkenalkan tahun ini.

Mereka yang mendaftar hari ini terdiri daripada jururawat yang memiliki diploma dan sijil kejururawatan berdaftar dengan Lembaga Jururawat Malaysia dan yang sedang bekerja.

Pengarah OUM Wilayah Kelantan, Profesor Datuk Dr. Nik Najib Nik Abdul Rahman berkata, beliau gembira dengan sambutan yang baik itu walaupun ia baru sahaja diperkenalkan dan pengajian bermula pada 19 Januari ini.

Katanya, OUM Wilayah Kelantan merupakan pusat pengajian OUM yang ketiga di negara ini menawarkan pengajian kejururawatan.

“Kami berasa bangga dengan sambutan diberikan dan peluang masih terbuka kepada mana-mana jururawat yang berminat untuk menyambung pengajian peringkat ijazah,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas majlis taklimat dan pendaftaran pelajar baru Semester Januari 2008 di bangunan OUM di Lundang, dekat di sini hari ini.

Menurutnya, mungkin disebabkan pelbagai kemudahan pembelajaran disediakan telah menyakinkan pelajar untuk melanjutkan pelajaran di OUM.

‘‘Antara kemudahan itu seperti tidak menjejaskan masa kerja, kelas dua kali sahaja sebulan dan modul pembelajaran yang lengkap,” ujarnya.

Sementara itu beberapa pelajar yang ditemui mengakui bahawa banyak kemudahan disediakan dan keinginan untuk memiliki ijazah telah menarik minat mereka belajar di OUM.

Che Noor Hanan Mohd Shiyuti, 42, berkata, beliau yang memiliki sijil dalam bidang kejururawatan sudah lama berhasrat untuk melanjutkan pelajaran peringkat ijazah.

‘‘Saya rasa tercabar setelah 10 daripada 12 adik beradik semuanya memiliki ijazah dalam pengajian masing-masing, sebab itu saya tidak lepas pelung mengikuti pengajian ini,” katanya yang bertugas di Klinik Kesihatan Kuala Besut, Terengganu.

Rudilah Abdullah, 30, berkata, beliau mengikuti pengajian jarak jauh OUM kerana ingin meningkatkan lagi dalam bidang kejururawatan yang sedia ada.

‘‘Saya merasa bangga kerana berpeluang menyambung pelajaran peringkat ijazah di OUM ini walaupun sudah berumah tangga,” katanya yang mendapat galakan suami dan majikan.

Zainon Che Ngah, 52 pula berkata, walaupun sudah mempunyai empat anak, ia tidak mematahkan semangat untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat ijazah.

Beliau berharap tindakannya itu memberikan rangsangan kepada anak-anaknya supaya tidak jemu belajar sehingga ke menara gading.

“Sekarang zaman orang berlumba mencari ilmu sebab itulah saya tidak melepaskan peluang untuk mendalami bidang kejururawatan yang merupakan kerjaya saya selama ini,” katanya yang bertugas di Putrajaya.

Seorang lagi pelajar, Shuib Burhanoddin, 64, berkata, usia tidak menjadi penghalang untuknya melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi.

Katanya, walaupun dia kini bertugas sebagai pensyarah dan memiliki diploma kejururawatan awam, tetapi masih merasakan perlu meningkatkan lagi ilmu dalam bidang berkenaan.

“Peluang pengajian yang ada sekarang tidak wajar dilepaskan begitu sahaja dan perlu direbut supaya kita tidak ketinggalan. Saya merasakan kini sudah sampai masanya jururawat di negara ini memiliki ijazah supaya setanding dengan negara maju,” katanya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...