Halaman

Google
 



Wednesday, January 9, 2008

Tidur tidak nyenyak tingkat risiko diabetes

RISIKO menghidap diabetes akan meningkat dengan mendadak jika anda tidak mendapat tidur yang nyenyak untuk tiga malam berturut-turut.

Kajian di Sekolah Perubatan Universiti Chicago mendapati gangguan tidur untuk tiga malam berturut-turut ini menyebabkan keupayaan badan memproses glukosa (gula) jatuh dengan teruk di samping meningkatkan bilangan garis usia dan kulit kedut di muka.

Menurut penyelidik kajian ini, ujian sensitiviti insulin peserta menunjukkan kemerosotan sehingga 25 peratus menyebabkan kandungan gula (yang gagal diproses) lebih tinggi di dalam darah.

Penemuan ini mungkin membuktikan kaitan masalah tidur yang lebih teruk di kalangan warga emas dan mereka yang obes dengan peningkatan kes diabetes.

Golongan dewasa dianggarkan mendapat antara 80 hingga 100 minit tidur nyenyak setiap malam sementara warga emas melebihi umur 60 tahun pula hanya mendapat 20 minit tidur nyenyak setiap malam.

Tidur nyenyak atau ‘tidur gelombang perlahan’ dianggap paling ‘memulihkan’ bagi menjernihkan semula pemikiran dan merehatkan badan.

Hasil kajian ini menunjukkan penjagaan kualiti tidur mungkin dapat membantu mengelakkan atau sekurang-kurangnya melambatkan seseorang menghidap diabetes jenis kedua.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...