Halaman

Google
 



Wednesday, January 23, 2008

Kesakitan sendi pada usia tua

‘‘ADAKAH biasa bagi seseorang yang berusia sekitar 60-an atau golongan berusia untuk mengalami kesakitan sendi, terutamanya pada bahagian lutut? Ini kerana isteri saya juga mengalami masalah yang sama, cuma pada tahap yang berbeza.

Ia banyak menjejaskan aktiviti harian dan kualiti kehidupan saya. Untuk melegakan keadaan saya kerap mengambil ubat penahan sakit. Apakah masalah ini boleh diperbaiki dengan amalan pemakanan yang baik?’’

JAWAPAN:
Masalah kesakitan sendi banyak dialami oleh golongan berusia.

Ia juga dikenali sebagai masalah kemerosotan rawan atau dikenali sebagai osteoartritis.

Penipisan atau koyakan pada rawan ini akan menyebabkan tulang keras akan bergeseran antara satu sama lain apabila adanya pergerakan. Keadaan ini akan menyebabkan kesakitan, pembengkakan dan seterusnya menjejaskan kemampuan pergerakan sendi.

Lama-kelamaan, sendi juga mungkin akan kehilangan bentuk asalnya.

Sebenarnya, ia juga boleh menjejaskan sendi-sendi lain, seperti pinggul dan tangan.

Selain penuaan faktor risiko lain terma-

suklah berat badan berlebihan, kecederaan sendi dan juga mereka yang terlibat dalam aktiviti yang memberikan tekanan berlebihan kepada sendi seperti ahli sukan.

Pada peringkat permulaan, kesakitan pada sendi boleh dirasai selepas aktiviti fizikal atau senaman. Kekejangan sendi terutamanya pada waktu pagi juga memberi petanda awal kepada osteoartritis.

Glukosamin yang diambil secara oral banyak digunakan untuk merawat osteoartritis.

Pengambilan glukosamin bermanfaat dalam membantu membina semula rawan dan merawat artritis. Dos yang biasa digunakan untuk rawatan osteoartritis adalah sekitar 1500 miligram sehari.

Kesan positifnya termasuklah melegakan kesakitan, yang berkemungkinan besar disebabkan oleh bahan antiradang untuk memudahkan pergerakan.

Bagi mereka yang mempunyai masalah keradangan, pengambilan minyak ikan juga menawarkan cara mudah untuk memperolehi jumlah omega 3 secukupnya, yang terdiri daripada asid eikosapentaneoik (EPA) dan asid dokosaheksanoid (DHA).

Asid-asid lemak poli-tidak tepu ini juga turut berperanan dalam pengawalan masalah keradangan seperti osteoartritis.

Manakala pengambilan ubat penahan sakit seharusnya dikurangkan dan hanya diambil apabila keadaan memerlukan.


--- Utusan Malaysia

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...