Halaman

Google
 



Wednesday, January 9, 2008

Hubungan intim terjejas

“SAYA berusia 50-an dan merupakan seorang penghidap diabetes yang sedang dalam rawatan doktor. Saya mudah berasa letih dan sering kelihatan tidak bermaya.

Akibatnya, hubungan intim saya dan isteri juga turut terjejas. Saya sangat berminat untuk mencuba rawatan alternatif atau herba yang mungkin boleh membantu dengan masalah yang membelenggu saya ini.”

JAWAPAN: Keletihan dan kelesuan merupakan antara simptom yang kerap dirungutkan oleh mereka yang menghidap diabetes. Terdapat beberapa jenis herba yang mungkin boleh melegakan masalah anda.

Herba ‘Horny Goat Weed’ boleh digunakan untuk melegakan keletihan, meningkatkan fungsi erektil lelaki, selain memberi kesan positif dalam mempertingkatkan keinginan syahwat.

Gingko juga boleh digunakan kerana ia merupakan antara herba tertua yang mempunyai sejarah penggunaan yang lama kerana manfaatnya dalam memperbaiki aliran darah.

Gingko merehatkan saluran darah dan merangsang peredaran darah ke seluruh tubuh termasuk ke alat kelamin.

Bekalan darah yang mencukupi penting untuk membolehkan alat kelamin lelaki menegang atau mengekalkan ketegangan untuk hubungan intim.

Dalam perubatan Ayurvedik pula, Tribulus popular sebagai tonik kesihatan sistem pembiakan dan dikatakan boleh memperbaiki fungsi seksual.

Panax Ginseng juga dianggap sebagai salah satu herba afrodisia (perangsang keinginan seks).

Ginseng didapati dapat memberi manfaat kepada mereka yang sering keletihan, insomnia dan kemurungan yang turut menjejaskan prestasi seksual.

Antara herba lain yang pernah digunakan untuk memperbaiki masalah kemerosotan fungsi seksual termasuklah Muira Puama, Withania dan Damiana.

Bagi kaum lelaki, Muira Puama membantu mereka yang kekurangan keinginan seks serta kesukaran untuk mengekalkan ereksi manakala bagi wanita pula, masalah sama mungkin boleh dibantu dengan menggunakan Damiana yang dikatakan boleh merangsang keinginan seks dan kepekaan klitoris.

Gabungan herba-herba ini tentunya lebih baik kerana kesan meluasnya kepada kesihatan secara umumnya.


--- Utusan Malaysia

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...